بررسی عناصر تصویر ساز در غزلیات خواجو

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت معلم تهران
  • نویسنده محسن نجاتی
  • استاد راهنما حکیمه دبیران
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1379
چکیده

برای بررسی موضوع عناصر تصویرساز در غزلیات خواجو تمامی 933 غزل موجود در دیوان وی را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار داده ایم، آنگونه که برای یافتن عناصر و تصاویر شاخص او از هیچ بیت ومصراعی به سادگی نگذشته ایم. بنابراین آنچه را درباره کاربرد عناصر و مناسبات آنها ونیز درباره شیوه های بلاغی شاعر آورده ایم حاصل یک بررسی دقیق و مستند به آمار و ارقام است. پس از مطالعه غزلیات و فیش برداری از عناصر، آنها را در دسته ها و شاخه های مختلف طبقه بندی نمودیم و چون برای این کار الگوی خاص و کاملی در اختیار نداشته ایم، بیشتر براساس درک و ذوق خویش و نیز بهره مندی از نظریات استادان محترم بدین کار مبادرت نمودیم. بدیهی است که طبقه بندی عناصر به شاخه های مختلف تا اندازه ای نسبی و ذوقی است و لذا بسیاری از این عناصر از دیدگاه های دیگر نیز قابل طبقه بندی هستند. به عنوان مثال نگارنده عناصری چون زر و یاقوت و لولو را در بخش عناصر طبیعی، شاخه احجار و فلزات قیمتی آورده است، حال آنکه ممکن است از نظر گاهی دیگر بتوان اینها را در شاخه عناصر مربوط به زندگی اشرافی آورد. دیگر اینکه برای برخی از عناصر که از جهت معنایی و نیز روابط و مناسبات و تصاویر همانند بوده اند، یک عنصر را به عنوان مدخل اصلی برگزیده ایم و سایر موارد مشابه را در ذیل همان مدخل آورده ایم. چو: باغ، گلستان، گلشن و روضه که همگی تحت عنوان مدخل ((باغ)) آمده است. و یا بهشت، جنه، فردوس، و روضه رضوان که همگی ذیل مدخل بهشت قرار گرفته است. پس از طبقه بندی عناصر به بخش ها و شاخه های مختلف، با دقتی طاقت فرسا به بررسی هر یک از عناصر پرداخته ایم و تمام ابیات موجود در هر مدخل را ارزیابی و بررسی نموده ایم. آنچه در بررسی هر عنصر تصویر ساز بیان نموده ایم عبارت است از اینکه: نخست به بررسی روابط و مناسبات هر یک از عناصر پرداخته ایم. به عنوان مثال بنفشه با چند عناصر و مفاهیمی پیوند تناسب یافته و آنچه با بنفشه دو سوی یک تصویر می سازد چیست؟ در مرحله بعد به بررسی و ارائه شاخص ترین تصاویر در حوزه هر عنصر پرداخته ایم و سپس به پرکاربردترین شیوه های بلاغی شاعر در حیطه هر عنصر همراه با ذکر شواهد اشاراتی نموده ایم و در پایان هر مدخل برگزیده ای از زیباترین ابیات او را آورده ایم. سعی و تلاش نگارنده بر این بوده است تا ابیاتی که در این بخش می آید به گونه ای بیانگر شاخصه های شاعر در تصویرسازی باشد و بتوانند خواننده را به نوآوری ها و خلاقیت های خاص شاعر در کاربرد عناصر و تصاویر رهنمون شود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سیر تطور عناصر تصویر ساز در غزلیات رهی معیری

چکیده « سیر تطوّر عناصر تصویر ساز در غزلیّات رهی معیّری با دید مکتبی » تهیّه کننده: موسی باقری دانشجوی ارشد دانشگاه اراک رساله ای که در پیش رو داریم، جهت بررسی سیر تطوّر عناصر تصویر ساز در غزلیّات رهی معیّری نوشته شده است. روش تحقیق مورد استفاده ی من در این رساله، اسنادی و تحلیل محتوا است؛ به طوری که با مراجعه به کتاب های منبع و نیز اشعار – البتّه فقط غزلیّات – شاعر مورد نظر، به بررسی اشعار ایشان...

15 صفحه اول

بررسی بینامتنی تصویر دریا در غزلیات شمس

  بررسی و تحقیق در بسیاری از غزل های مولانا نشان می‌دهد که چشمگیرترین جنبه این غزل ها بعد از موسیقی، کثرت و پویایی تصاویر است. تصاویری که محصول لحظات مکاشفه و از خود بیخود شدن شاعر است. ‌در این لحظات عنصر زبان برجستگی خاصی می یابد تا بتواند معنا را به خواننده القا کند و بسیاری از تصاویر و واژه‌ها برای بیان دریافت های مکاشفه آمیز مولانا به یاری او آمده و اشعار او حالتی الهام گونه و رؤیا وار می ی...

متن کامل

بررسی بسامدی تصویر در غزلیات سعدی

تصویر یا تخیل از عناصر اساسی شعر محسوب می شود؛ از مهم‌ترین کارکردهای تصویر پیوند دادن ذهن و عین است و از طریق بررسی تصویرهای مجازی می‌توان به ذهنیت شاعر دست یافت. در شعر سعدی که به سهل و ممتنع شهرت دارد، کاربرد تصاویر به گونه‌ای است که بیش از اینکه خواننده متوجه ظرافت هنری تصویر شود، مجذوب زبان ساده شعر می‌شود. بسیاری از محققان شعر سعدی را فاقد تصویر می‌دانند. غزل سعدی همچون طیفی است که انواع گ...

متن کامل

عشق در غزلیات خواجو

عشق، یکی از اساسی ترین عناصر متون ادبی و عرفانی ادبیات فارسی است که در قرون اولیه، زمینی و مادی است؛ اما در دوره های متأخّر؛ یعنی از قرن ششم به بعد، با گسترش عرفان و ظهور عارف بزرگی چون سنایی، عشق نیز آسمانی و خدایی می شود. از وقتی که عشق با عرفان می آمیزد هر دو به کمال می رسند و همین کمال، باعث می شود تا بیش از پیش، مورد توجه شاعران و عارفان قرار گیرند. خواجو که هم هنر شاعری و هم تمایلات عارفان...

تصویر طبیعت در غزلیات مولوی

یکی از کارآمدترین ابزار برای توضیح مفاهیم عرفانی، «تصویر» است. تجربیات وصف ناپذیر روحانی و امور ناشناختۀ عارفانه، به وسیلۀ تصاویر ادبی قابلیت تجسّم و انتقال می­یابند. نقش طبیعت و عناصرش در انواع تصویرپردازی به خصوص تصویرسازی عرفانی، همواره قابل توجّه بوده است. پدیده­های متعدّد و متنوّع طبیعی، کارکردی بی­­نظیر در ملموس ساختن امور ماورایی دارند؛ کاربرد طبیعت در تصویر، یکی از بارزترین شگردهای عرفانی­-...

متن کامل

تصویر طبیعت در غزلیات مولوی

یکی از کارآمدترین ابزار برای توضیح مفاهیم عرفانی، «تصویر» است. تجربیات وصف ناپذیر روحانی و امور ناشناختۀ عارفانه، به وسیلۀ تصاویر ادبی قابلیت تجسّم و انتقال می­یابند. نقش طبیعت و عناصرش در انواع تصویرپردازی به خصوص تصویرسازی عرفانی، همواره قابل توجّه بوده است. پدیده­های متعدّد و متنوّع طبیعی، کارکردی بی­­نظیر در ملموس ساختن امور ماورایی دارند؛ کاربرد طبیعت در تصویر، یکی از بارزترین شگردهای عرفانی­-...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت معلم تهران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023